“Sejarah perlu diabadikan sebagai
khazanah untuk generasi yang mendatang . Tanah yang bertuah ini sudah cukup
dijaja dengan harga yang murah demi kekayaan yang sedikit. Kita perlu amik
ikhtibar, tentang kisah sebuah negara yang dulunya hidup harmoni bersama,
menikmati hasil sumber bumi dengan saksama namun bila wujudnya puak beragenda
ekstrem dan mengenepikan kepentingan ummah, keadaan beransur bertukar kacau
bilau dan tidak menentu lalu membentuk luka yang amat parah dan sukar diubati.
Bila negara itu dalam keadaan ‘sakit dan tenat’ , mulalah ramai doktor-doktor ,
pawang dan bomoh asing dari luar cuba
datang menawarkan ubat-ubatan yang kita sendiri tidak pasti apakah adunan
ramuan-ramuannya. Memang ini telah berlaku, dan akan terus berlaku, kerana
pertemuan angin monsoon akan terus bertiup ,
guruh akan terus berdentum ,
hujan rahmat yang terus menghujani dan menyuburkan bumi ini dengan
nikmat hasil yang lumayan.” Prof Alpha tidak putus-putus cuba menjelaskan tentang masalah kajian yang
perlu diselesaikan. Bagi beliau kajian tidak dapat membuahkan hasil yang tepat
dan berkesan jika kita masih berlegar dengan masalah ranting , daun dan pucuk
sedangkan tidak langsung tidak cuba menggali jauh ke dasar akar dan umbi.
“ Kamu faham apa yang cuba saya
maksudkan ?” Prof Alpha menduga Kamal, seorang pelajar baru di bawah selian
beliau dalam projek kajian explorasi qualitative berjudul “New Concept of
Learning Nations”.
“Maksud Prof, kita harus
melahirkan manusia atau warga yang
reseptif kepada lembaran-lembarn sejarah yang sekian lama memberi pelbagai
tanda-tanda tentang tahap kesihatan dan denyut nadi negara.Jika mengikut
teori learning yang dikemukan sebagai landas kajian ini, pertama
seseorang itu dikata belajar dari sejarah lampau apabila dia bisa mampu mampu
merasa kesilapan yang pernah dilakukan. Keduanya menyedari kesilapan lepas yang
telah dilakukan dan kontribusi efeknya pada keadaannya sekarang. Dan ketiga
adalah fasa tindakan , dimana seorang belajar dari sejarah akan tidak mengulangi
perbuatan yang sama dan mencari jalan yang berbeza yang lebih baik, betul dan
benar untuk mengubah keadaan kepada yang lebih baik” . Kamal memandang tepat
kepda wajah Prof Alpha, dengan renungan yang mengharapkan kepastian daripada
Prof Alpha.
“Ya ,Kamal kamu mula memahami dapat nampak apa yang cuba saya siratkan. Perubahan yang berkesan
daripada warga baik pemimpin atau dipimpin bermula daripada satu istilah yang
universal iaitu ‘Learning’. Tiada lagi dalam sejarah peradaban manusia sebuah bagi bangsa atau
negara yang bangkit maju selain daripada memahami atau belajar dari sejarah
yang lampau mereka sendiri. Maka di sini dua faktor penting yang perlu dijadikan variable di dalam kajan kamu
adalah konsep “Learnability” sebuah bangsa. Atau lebih tepat seperti pernah
dibacarakan oleh Prof Senge dalam buku Avant Garde beliau the 5th
Discipline iaitu istilah ‘ Learning disability’. Maka saya mengesyorkan kamu
menggali lebih mendalam Learning disability kaum atau bangsa yang menjadi
sample dalam kajian kamu.”
Kata-kata Prof Alpha ini memberi sinar jalan baru kepada Kamal dalam navigasi
kajian yang agak sudah lama terbengkalai ini disebabkan wabak pandemic yang
kini tenat melanda.
Oh ya Prof Senge, kebetulan saya
juga masih menelaah buku yang Prof katakan
itu. Prinsip 5 disiplin yang dikemukan beliau juga saya rasa mempunyai asas
model yang kukuh untuk melandasi kajian saya. Saya cuba juga mengaplikasi model
topologi Dr. Orten yang menegaskan bahawa untuk menjadi sebuah instituisi yang
mampu belajar untuk terus membangan adalah bergantung kepada faktor struktur atau susnan
bangsa yang dibentuk dalam sebuah negara itu. Climate yang harmoni harus
dibentuk agar supaya struktur itu dibentuk atas landasan kesatuan yang benar”
ujar Kamal dengan yakin namun masih mengharap bimbingan minda yang betul
daripada penyelia beliau , Prof Alpha.
“Struktur bangsa merangkumi
pelbagai aspek, bukan saja dari segi politik, tapi bagaimana dari sudut
eknominya, dari sudut sosiologinya dan apetah lagi undang-undang keadilan nya”,
kata Prof Alpha cuba menavigasi pemikiran Kamal. “Strukur adalah adalah rangka
binaan sebuah bangunan yang dibentuk oleh warga berlandaskan peradaban yang
sedia ada. Struktur adalah batu -batu asas yang perlu disusun dengan rapi agar
bangunan dibina itu tidak runtuh dituip angin yang kencang atau gempa bumi yang
dasyat. Jadikah apakah menjadi dasar sebuah struktur yang mapan ? Di sini saya melihat apakah prinsip atau
disiplin disebalik struktur itulah yang perlu menjadi persoalan utama sekarang
ini. Ini adalah persoalan apakakah batu
-bata yang perlu membentuk struktur itu.
Maka saya mudah kan sebgini, asasnya
adalah prinsip, yang kemudiannya
membentuk struktur pengurusan yang betul . Namun ingat, pengurusan itu hanya tangga yang perlu
didadaki untuk melihat kejayaan
disebalik tembok, disini pemimpinlah
yang menentukan untuk menyandar tangga itu pada dinding tembok yang betul.
Usaha sebuah bangsa menjadi sia- sia jika disandarkan kepada natijah yang tidak
inklusif dan salah. Ingat kembali tujuan asal kita, untuk melahirkan bangsa yang mempu belajar baik dari sejarah
dan salah lampau sediri atau bangsa lain. Bila masalah learnabilty dan learning
disability dapat diselesaikan, kita mudah membina citra model bangsa yang
dikira pembelajar yang tidak mengulangi kesilapan yang sama. Tidak hanya
berakhir disitu sahaja, tapi pembelajar triple loop learner!.
“Ohh bukankah itu teori Kolb , Prof ? Triple Loop Learning di
dalam konsep Organization Learning?” Kamal menduga. “ Single Loop adalah tahap
pemikiran seorang pembelajar diaras palinng rendah, tanpa mendalami unsur-unsur
tersirat dan alami. Belaja melihat hanya yang nyata dan mencari jalan yang
mudah dan singkat menyelesai sesautu masalah. Manakala double loop pula setahu
saya pembelajar yang mampu mempersoalkan teori sediada ada dan cuba melangkau
norma sedia ada untuk mendapat paradigma yang baru dan lebih jelas. Jadi
bagaiman dengan triple loop pula , Prof? Adakah kajian saya ini perlu mecapai
objektif bangsa pembelajar tahap triple loop ?” , kata Kamal dengan penuh tanda
tanya.
“Triple Loop learning itu adalah
adalah pembelajaran transformatif, mampu menjelajah jiwa maknawi dan bertindak terhadap intipati pengajaran
dalam pembelajaran. Bukan hanya daripada pengalaman diri sendiri malah daripada
pengalaman orang lain ..…..” Inilah perkataan terakhir diungkap yang masih terngiang-ngiang di dalam fikiran Kamal
sejak sesi penyelian kertas kajiannya. Prof Alpha tidak menjelaskan dengan
lebih lanjut tentang ungkapan itu dan mahu beliau melalui proses pemahaman itu sendiri.
xxxxxxxxxxx
Beberapa hari Kamal tekun
menyibak helaian -helain buku dalam meneruskan kesinambungan tesis beliau. Dia
sering terfikir tentang dan istilah-istilah yang dibincangkan sejak pertemuan
terakhir dengan Prof Alpha. Dalam hati kecil Kamal ,beliau sering berkata adakah
matlamat untuk cuba memahami learnability
bangsa negara sendiri itu satu yang mustahil untuk digarap bila
makanisma learning itu sendiri telah tumbuh dari benih penjajahan
fizikal dan minda yang sekian lama. Apakah pelbagai bangsa telah membentk
struktur yang rapuh dan akan berakhir pertelagahan yang tidak usai sudah. Kini
Kamal resah dengan kondisi negara yang diduga dengan wabak pendemik yang
dikeruhkan oleh percaturan politik, ekonomi masyarakat yang lelah dan persespsi
sosial yang bercelaru. Apakah perkaitan terhadap learning nation
terhadap rentetan-rentetan insiden yang
sedang menggumul ini? Apakah learning yang dapat dicetuskan oleh bangsaku
terhadap ujian-ujian yang melanda satu hari nanti akan juga menjadi lipatan
sejarah yang bakal dikendong oleh gnerasi masa akan datamg?
Fikiran panjang itu telah
dipecahkankan dengan laungan azan menandakan masuk waktu solat maghrib. Kamal
berhenti sebentar dari lamunan dan persoalan. Setalah usai menunaikan solat
fardhu Kamal menyambung bacaan dan tadabur beberapa ayat Quran dari baris-baris
terakhir yang telah dihafaz.. Setelah merenung tajam baris-baris ayat daripada Surah Taha ayat 99, fikiran
Kamal mejadi hening seketika. Dibenak Kamal terngiang kembali ungkapan terakhir
Prof Alpha semasa sesi penyelian yang lepas.
Di dalam benak Kamal berkata., “
Mungkin ini yang dimaksudkan oleh Prof Alpha tempoh hari..”
Kamal merenung jauh dan berfikir
panjang sendirian di kaki sejadah.
No comments:
Post a Comment