Tuesday, April 7, 2020

Fiksi Si Miskin Di Alam Gelap Kutub Barat (Sebuah Cerpen Kontot)



Kisah ini cerita si miskin yang mencari sebuah teori baru sebagai landas hidupnya. Dunia si miskin adalah gelandangan, mencicip sisa sarap dan bergelumang dengan segala segi penyakit kronik. Kebiasaan dengan kelaparan membentuk diri si miskin yang keting dan kurang segala segi gizi vitamin. Matlamat hidup si miskin adalah mencari hipotesis bagi merangka teori baru untuk kelangsungan hidup. Bagi si miskin antara kaedah yang dipraktikkan adalah tidur selepas kenyang agar dapat bermimpi di alam yang berbeza iaitu alam gelap dan hitam. Ini juga filosofi baru yang boleh digunakan pakai, tidak diharap hidup yang sofistikated  serba mewah, cukup sekadar mimpi tentang gelap hitam yang sering mencetera hikayat yang indah’.

Miskin kedana adalah bahagia bagi  si miskin di bumi yang bersifat tidak orasinil.  Kaya raya adalah resah yang panjang bagi planet bumi kutub barat yang bersifat fana. Maka apa bezanya kedua darjat  senang dan susah. Mana yang wajar dipilih. Si Miskin bukan tidak mahu kerah keringat lagi kerana hidup lampaunya penah bergelumang dengan untung berbilion dollar. Dulu semasa memiliki segala kemewahan, si miskin seorang yang saintifik. Padanya segala-galanya perlu penerangan metamatik yang menyokong. Segala yang berlaku ada benih will dalam diri seorang bernama makhluk. Tindakan daripada makhluk menentukan takdir kehidupan. Tindakan adalah bersumber daripada keputusan diri. Keputusan diri itu sendiri dicanai oleh ilmu dan pengalaman seorang makhluk.  Ini kepercayaan si miskin antara dulu dan sekarang dalam mencari teori landasan baru hidup di bumi kutub barat.

Ini kisah hidup si miskin sebelum gelandangan. Bisnis  digital yang menerobos kepandaian buatan ranap punah kerana turnover tinggi pekerja yang terdiri daripada data-data saintis. Gaji mereka tidak mampu dibayar kesan pandemic sesak nafas yang melanda metropolitan bumi di kutub barat.  Pandemik sesak nafas itu umpama batu besar meranap empayer bisnes si miskin yang akhir-akhir itu semakin renta dan uzur. Dunia digital perlukan ilmu analitik bagi memanipulasi big data. Maka jika big data digunakan sebagai analitik untuk eksploitasi kepandaian tidak mempunyai data base Artificial Intelligent , maka hanya menunggu saat ranap punah. Ibarat gunung berapi yang tanpa mampu menahan gejolak lahar yang diciptanya sendiri. Inilah analogi si miskin tentang sejarah hitam bisnes digitalnya. Menurut si miskin bisnes punyai jangka hayatnya sendiri, maka polisi yang terbaik  adalah untuk melakukan exit sebelum keadaan tidak mampu terkawal. Kini si miskin memilih gelandangan di tengah metropolitan Kutub Barat sebagai ruang kehidupan barunya.

Maka mengapa harus gelandangan dipilih sebaga jalan baru mencari teori baru. Bagaimana dengan landas falsafah bahawa takdir hidup  terletak pada tangannya sediri, bukankah kaya dan mewah itu menjadi kehidupan lebih maju dan sihat. Bukankah gelandangan  melahirkan segala segi penyakit seperti sopak dan kudis . Lebih kronik lagi  gejala gila babi  bila otak telah dipenuhi toksik urea. Fizikal makhluk difungsi oleh 74 organ yang membuat  terus bernafas. Si miskin keras berteoritas, ‘Hidup adalah proses kemusnahan fizikal , maka bila fizikal rosak, roh juga terlibat, akal pun turut terkesan’.

Si miskin flashback ketika empayer kaya raya bisnis digitalnya kian merudum ,  beliau telah menghidap penyakit malfungsi organ fizikal yang dikenali Cacat Kronik Dungu atau CKD. Kesan penyakit ini menyebakan si miskin sesak nafas dan bengkak tubuh badan dan jika lebih kronik hilang daya ingatan yang menjurus kepada gila babi. Gila babi adalah indikasi apabila toksin telah telah mencapai tahap 5 penyakit CKD.

Bila hilang ingatan disebabkan gila babi, menurut si miskin kita sudah menjadi  makhluk yang tidak dinlai prestasinya, tidak perlu ada KPI yang perlu dicapai untuk mendapat sebarang anugerah. Mungkin juga status gila babi buat seorang  makhluk  lebih bahagia untuk meneruskan hidup di gelandangan bumi Kutub Barat.

Peringkat awal penyakitnya, si miskin melalui proses kemurungan kronik bila diagnosis CKD hasil daripada ujian darah merah. Hospital robotik telah mengesahkan kepada si miskin bahawa beliau telah menghadapi CKD tahap 4 dan pada tahap ini adalah irreversible. Mana mungkin bila toksik memuncak di ruang cerebrum  hanya menunggu gejala gila babi. Kemudiannya  ia akan merebak ke  jantung dan mengakibat sesak nafas. Berulangkali Doktor robotik menjelaskan dengan mudah dan jelas. Si miskin yang diam mengangguk.

Di saat selepas itu, kehidupan si miskin telah beralih landasan. Siang hari dirasakan gelap gelita dan malam adalah resah  bila nafasnya sering terputus-putus , terjaga terkial mencari corong oksigen bantuan. Si miskin merasakan seperti dilahirkan kali kedua  dalam kutub yang berbeza dari dulunya. Jauh berbeza sekali kerana dunia baru ini matahari akan terbit  di kutub barat. Di kutub ini si miskin merasakan ilmu epistimologi digitalnya di peringkat PHD kurang membantu untuk mencari jalan  penyelesaian. Kepakaran teknikal analitik gagal memberi jawapan kukuh tentang gejala yang sedang dialami. Pernah sekali si miskin cuba mencipta vaksin menggunakan kaedah pensampelan beberapa jenis gizi   namun pangkalan data AI  menghasilkan keputusan data yang keliru. Capaian Big Data beliau  amat mengecewakan dan mengalami disrupsi teknologi . Silap nya dahulu,  bila si miskin memulakan  keusahawanan digital menggunakan kaedah  alam maya yang penuh bakteria dan virus-virus minda tidak berprinsip.

Pada satu malam yang menyentakkan si miskin. Ia berlaku semasa terlantar di hospital robotik di kutub barat tengah. Setelah agak lama berada di katil wad CKD disebabkan gejala semakin mengkronik, si miskin mengalami gejala tekanan darah ultra rendah. Mesin robotik BP mencatat sistolic 20 dan diastolic 10 . Pakar perubatan robotik  telah memasukkan cecair noredenanelin kuasa tinggi  untuk si miskin menghela nafas yang stabil . Namun kesan sampingan cecair tersebut memberi kesan gila babi yang lebih cepat dan ketara kepada beliau. Nafas si miskin semakin resah, suhu badan meledak tahap gunung berapi. Hingga ke saat itu , si miskin hampir sepurnama tidak dapat melelapkan mata dan keseimbangan badan dan minda semakin bercelaru. Tahap antibodi  mencatat zero membuat si miskin  mula meracau sendirian.  Terkumat kamit lidah si miskin merintih, pegangan landasan saintifik beliau selama ini menemui jalan buntu  untuk menenangkan akalnya.

Dan pada satu malam yang aneh, di katil wad robotik, si miskin cuba memajamkan mata sekejab mungkin, dan bertarung untuk meghela nafas sepanjang mungkin. Si miskin cuba menangkap zarah-zarah udara agar otaknya dapat berfungsi dengan waras. Di dalam gelap terkatupnya mata  , si miskin  dihalusinasi sebuah cerita yang samar dalam ruang pudar gelap. Dia cuba memahami maksudnya namun gagal. Matanya masih ketat dan rapat tertutup, dan enggan membukanya selagi tidak memahami apa yang dialami itu. Si miskin bertekad, selagi mampu bernafas biarlah dunianya hanya sebuah warna hitam. Dia bahagia dengan kesamaran ini  daripada warna-warni dunia celik yang tidak memberi sebarang jawapan. Di ruang samar gelap ini si miskin meraskan dia tidak perlu mencari penjelasan saintifik untuk kekal hidup di kutub barat. Biarlah hanya perlu fikirkan sudut gelap gelita ini , tidak perlu melaksanakan proses pengasingan big data saintifik. Bagi si miskin biarlah semua terkumpul dalam satu kosmos  dan menjadi makna yang bakal terbongkar kelak.

Semakin dalam hela nafas si miskin dan semakin jelas tentang segaris cahaya berjaya diasingkan daripada kosmos yang gelap itu. Dan dengan tiba-tiba si miskin terbangun dari katil , dengan nafas yang tercunggap -cunggup. Si miskin teriak sekuat-kuatnya , ‘ aku dah jumpe, aku faham dah semuanya ! ‘ sambil memeluk erat doktor robotik yang berada di sebelah katilnya.

Kini si miskin telah kembali ke ruang gelandangan, menghitung toksin urea yang bakal memenuhi ruang tubuhnya.  Doktor robotik memaklumkan si miskin masih diberi peluang untuk hidup dan dibenarkan discaj dari wad. Doktor robotik berpesan, ‘ apa yang anda penuhi dalam minda menentukan paras morbiditi diri kamu, jika banyak virus warna warni cuba kau proses dalam minda, maka penyakit CKD kamu akan semakin membarah.

Sehingga kini , si miskin masih memikirkan tentang malam di wad robotik tempoh hari. Si  miskin berkata pada dirinya sendiri, ‘Dalam kegelapan itu,  yang cuma aku temui  hanyalah  titik-titik cahaya. Ini tidak mungkin aku temui jika dalam terang benderangnya warna warni.’

Mulai dari itu, si miskin mula melakar teori digital baru, sambil  memecat semua saintis-saintis data semasa di alam warna-warni.  Kini si miskin mula melantik artis-artis data  sebagai pendokong kuat untuk bersama-samanya membina empayer baru bisnes  di alam gelap gelandangan.

No comments:

Post a Comment